האם ילדך מוכן לבית הספר?
הילקוט החדש, הקלמר, המחברת – כולם מוכנים ליום הראשון בבית הספר. כולם כבר יודעים את שם מורה והיכן הכיתה.
האם ילדך מוכן ומזומן?
בזמן שבודקים האם הילד בריא ובוגר דיו לעלות לבית הספר, הורים רבים נוטים לדלג על הבדיקה החשובה ביותר – יעילות מערכת הראייה ואיזון השרירים; אלמנטים דומיננטיים והכרחיים לדרישות בית הספר.
ילדך לומד קריאה וכתיבה בהעתקה מהלוח או שיעבוד מול מחשב, ועליו לעמוד במשימות כיתתיות רבות הקשורות במערכת הראייה.
אבחון בזמן חשוב מאוד, על מנת למנוע מהילד חוסר נוחות וקשיים ברכישת מיומנויות הקריאה והכתיבה.
משרד הבריאות מחייב בדיקה שגרתית של חדויות העיניים, שעד לא מזמן נערכה במסגרת בתי הספר.
זוהי בדיקה פשוטה המאבחנת רק מקרים ברורים וגלויים של קוצר ראייה.
על בדיקה זו יש להוסיף אבחון תפקודי ראייה הכולל בדיקת מיקוד, יכולת מעקב וראייה דו-עינית.
איך מזהים תפקודי ראייה חלשים?
ראייה ברורה (6/6) למרחק ולקריאה איננה מספיקה, ובנוסף לה דרושים תפקודים כגון: יכולת מעקב, תנועות עיניים רציפות, יכולת מיקוד לאורך זמן ותיאום בין שתי העיניים. כל אלו דרושים על מנת לקלוט נכון את המילים ולהעבירן לפענוח ולתרגום במוח, כדי להבין את משמעותן ולהפנימן.
בכל פעם שהילד ייתקל שוב באותן מילים – הוא כבר יכיר ויקרא אותן בחופשיות.
מתח וחולשה במערכת הראייה מסבירים סימפטומים כגון חוסר נוחות, עייפות, שינויי התנהגות, שינויים בראייה וירידה בהישגים לימודיים – העלולים להצביע על ליקוי למידה בהתהוותו.
בדיקה שגרתית אינה בודקת את איכותה של מערכת הראייה; לא כל ילד שרואה טוב למרחק הוא בעל כישורי ראייה טובים מספיק.
ליקוי למידה אינו נגרם מבעיה במערכת הראייה, אולם יכולות ראייה חלשות משפיעות על תהליך הלמידה – כמו בניית בית על חול ולא על בסיס מוצק. מערכת ראייה יעילה וטובה מהווה את הבסיס המוצק ליכולת למידה טובה.
שאלון זיהוי תפקודי ראייה חלשים בילדים
(השאלון כתוב בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד ופונה להורים משני המינים)
הילד מצמצם עיניים ומרבה למצמץ בעת קריאה | כן | לא |
הילד זז ומשנה תנוחות גוף בעת קריאה | כן | לא |
לילד יש תנועות ראש מיותרות בעת קריאה | כן | לא |
ילד יש יכולת ריכוז נמוכה או שהוא חולם בהקיץ | כן | לא |
הילד מתלונן על טשטוש ראייה לקרוב ו/או לרחוק | כן | לא |
הילד מתלונן לעתים על ראייה כפולה | כן | לא |
הילד מאבד מקום כאשר מעתיק מהלוח או מספר | כן | לא |
הילד משתמש באצבע כדי לא לאבד את המקום בעת קריאה | כן | לא |
לילד יש כתב מרושל, לא מסודר, בגודל משתנה | כן | לא |
יש היפוך אותיות / מספרים / מילים בכתיבת הילד | כן | לא |
הילד מחסיר מילים בכתיבה באופן קבוע | כן | לא |
בעת קריאה הילד מדלג על מילים או שורות באופן קבוע ולא מודע | כן | לא |
הילד מתקשה לזהות מילה שחוזרת על עצמה מספר פעמים בטקסט | כן | לא |
לילד יש קושי לכתוב בשורה ישרה או בטור | כן | לא |
הילד סובל מכאבי ראש | כן | לא |
לילד יש עיניים צורבות או מגרדות לאחר קריאה | כן | לא |
יכולת ההבנה של הילד יורדת ככל שמתארכת הקריאה | כן | לא |
לילד יש קושי לתאר במילים את הנקרא | כן | לא |
הילד מנסה להימנע מקריאה או כתיבה | כן | לא |
הילד מתקרב לטלוויזיה | כן | לא |
תרגילי עיניים
זיהוי בגיל מוקדם עדיף פי כמה על זיהוי מאוחר יותר.
אם לא מאתרים את הבעיה בזמן, הילד מסגל לעצמו הרגלים כדי להתגבר על חוסר השלמות; זיהוי מקדם יאפשר התגברות על קביעות הבעיה.
חשוב לדעת כי תרגילי עיניים משפרים ראייה בכל גיל;
ככל שהגיל מוקדם יותר יש תוצאות טובות יותר, משך הטיפול קצר יותר והתוצאה הסופית טובה יותר.
בדיקות חשובות מאוד לביצוע:
לפני שילדכם עולה לכיתה א', מומלץ להביאו לבדיקות מיקוד הכוללת אבחון, התאמת משקפיים במידת הצורך, ביצוע תרגילי עיניים ושינוי עדשות הראייה לפי התקדמות הילד.